Обещанията за нова тарифна политика на градския транспорт в София най-вероятно ще станат реалност от 1-ви януари 2023г.

Ценообразуването за билет за пътуване в градския транспорт се променя спрямо времетраенето на превоза, а не от броя на прикачванията между различните линии на транспорт. За пътуване с времетраене от 30 минути, независимо от прекачванията, ще се заплаща 1.60 лева, а за пътуване от 60 минути – 2.20 лева. От общината вече нееднократно поясниха, че с този билет за 1.60 лева пътникът ще може да се вози и на друго превозно средство след изтичането на трийсетте минути, ако регистрацията в него е направена до 29-ата минута. За билетът, който ще е на цена от 2.20 лева ще важи същия принцип.

Билетите за време ще бъдат в електронен вариант и целта е изцяло да заменят хартиените билети. Затова няма да бъде възможно те да бъдат закупени от билетните каси. Билетите, закупени от шофьор или от каса, ще са по-скъпи и няма да позволяват прикачване. Билет, набавен от водач на градския транспорт или от метростанция, ще е на цена от 2 лева, а такъв, закупен от билетна каса, която се намира извън метростанция - 1,60 лева.

Още от 1-ви септември 2022 година ще бъдат въведени в употреба новите абонаментни карти, като учениците и студентите да могат да купуват наведнъж и годишна абонаментна карта. Такава опция в момента не съществува. Предвижда се и пускането на карта „Родител“ – месечна карта с цена от 10 лв., с която родители на деца до 2 годишна възраст ще могат да ползват цялата мрежа на обществения превоз. Предвиждат се и 24-часова, 72-часова и седмична карта от понеделник до неделя. Цените им ще бъдат съответно 6, 15 и 20 лв. Въвежда се и 24-часова карта на цена от 6 лева, която ще включва и използването на нощния градски транспорт в града, който временно беше преустановен заради пандемичната обстановка. Новост ще е и правото за ползване на буферен паркинг с превозен документ от наземен транспорт, а не само с метрото.

От 1 септември ще бъдат достъпни и нови карти, насочени към младежите. Младежката годишна карта за всички градски линии ще струва 250 лева и от нея ще могат да се възползват всички живущи в столицата на възраст до 26 г., независимо от това дали учат или работят. Месечно същата карта ще струва 25 лв.

Цената на редовната месечна карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лева. Пенсионерската такава ще бъде на цена от 25 лева за месечна карта (при 26 лева в момента). За хората над 68 години месечният абонамент поскъпва от 8 лева на 10 лева. Картите за докторанти ще запазят цената си от 35 лева на месец.

Годишната карта не поскъпва и ще струва 350 лева. Тя ще може и да се плаща разсрочено - първа вноска от 150 лв. за три месеца /заменя тримесечната карта/, втора вноска от 120 лв. за още 3 месеца /заменя 6-месечната карта/. Третата вноска ще е 100 лева - така карта, закупена разсрочено, ще струва 370 лева. Картата ще важи и за нощния градски транспорт.

Повечето карти и билети ще се сегрегират до цената на дневната карта от 4 лева. Това означава, че при няколко заплащания на билет от 1,6 лв., например, след достигане на цена от 4 лева, повече пари няма да се начисляват на ползвателя.

Проектът предвижда запазването на цената на в момента съществуващите тримесечни и шестмесечни карти, както и на тези, които позволяват използването на една линия от наземния транспорт, само на метрото и комбинираните карти за метро и една наземна линия.

Талоните за 10 пътувания ще отпаднат.

Валидацията на картата или билета става задължителна при всяко качване в градския транспорт в София, като се предвижда се глоба от 3 лева за пътуващите при неспазването на това условие, макар да имат редовен превозен документ. Целта е както застраховка при евентуален инцидент, така и придобиване на аналитични данни за натовареността на линиите на транспорта.